Flygbild över Akademiska sjukhuset

Båda sjukhusen i Region Uppsala klättrar i årets AT-rankning

Båda sjukhusen i Region Uppsala klättrar i årets AT-rankning, där AT-läkarna själva värderar kvaliteten på sin allmäntjänstgöring.

Torsdag 7 september 2023

Lasarettet i Enköping klättrar hela 40 placeringar och Akademiska sjukhuset fyra. Totalt utvärderas 67 sjukhus som anordnar allmäntjänstgöring i rankningen som sedan år 2000 genomförs av Sveriges yngre läkares förening (Sylf).

– Årets AT-rankning visar på en positiv utveckling och bekräftar att vi är på rätt väg. Det är glädjande att se att Akademiska sjukhuset fortsätter att öka och att Lasarettet i Enköping har klättrat hela 40 placeringar. Framgången är resultatet av ett fokuserat och målinriktat arbete, med satsningar på både läkarhandledning och arbetsmiljö, säger Malin Sjöberg Högrell (L), ordförande för sjukhusstyrelsen.

Årets rapport bygger på enkätsvar från 1881 AT-läkare från hela Sverige som fått svara på frågor om hur de upplever utbildningskvalitet och arbetsmiljö. De ger också ett svar på frågan om de skulle rekommendera en vän/kollega att söka AT vid samma sjukhus.

Lasarettet i Enköping är det sjukhus som klättrat mest i rankningen sedan sin senaste placering 2021. Sjukhuset har stigit 40 placeringar till plats 19 av 67.

Akademiska sjukhuset hamnar på plats 28 jämfört med 32 i fjol. Sjukhuset har gradvis stigit i rankningen och låg år 2020 på plats 51. Enligt Pernilla Rundlöf Nygren, AT-chef vid Akademiska sjukhuset, är det flera faktorer som spelat in, bland annat ett systematiskt arbete med frågor som rör handledning:

Sjukhusens placering i rankningen baseras på ett genomsnittsomdöme som AT-läkarna ger i en enkät. Läkarna får värdera hela sin AT efter att först ha utvärderat de olika avsnitten man gjort inom medicin, kirurgi, allmänmedicin och psykiatri. Följande aspekter utvärderas om AT-tjänstgöringen: introduktion, handledning, instruktion/praktisk handledning i den specifika verksamheten, kvaliteten i den formaliserade medicinska utbildningen och det kollegiala stödet.

Läs mer om Sylfs AT-rapport.