Debatt: Nu avskaffar vi zonerna i Region Uppsala

Det ska det vara enkelt att resa med kollektivtrafiken.

Måndag 22 januari 2024

I dag, måndagen 22 januari, genomför Region Uppsala en stor resandereform för kollektivtrafiken. Vi lämnar ett system med zoner, där resans längd avgjorde priset och välkomnar att enkelbiljetten i stället är giltig en viss tid, oavsett avstånd. Vi gör även en enhetlig rabatt till ungdomar under 20 år, för personer från 65 år, för pensionärer, studerande och förmånstagare som alla kan köpa samtliga biljetter till 70 procent av fullpris.

Kollektivtrafiken i Uppsala län är en viktig förutsättning för att hela länet ska leva och utvecklas och Alliansens mål är en ambitiös och tillförlitlig kollektivtrafik i hela länet. Region Uppsala har en mycket väl utbyggd kollektivtrafik med ett av landets största trafikutbud per person. Vi ser att såväl antal resande som biljettförsäljningen liksom kundnöjdheten ökar, vilket är oerhört glädjande då många regioner ser motsatsen. Kollektivtrafiken bidrar till att vårt län knyts ihop och möjliggör ett livspussel med utbildning, arbete och fritid över såväl vårt län som i de angränsade. När allt fler väljer att resa med kollektivtrafiken mår miljön bättre och trängsel och buller i tätorterna minskar.

Det ska det vara enkelt att resa med kollektivtrafiken. Fram till nu har länets fem zonindelningar tillsammans med de 78 varianterna på enkelbiljetter dock inneburit att det varit krångligt att köpa rätt biljett. Zonindelningen har även inneburit prissättningar som har kunnat uppfattas orättvisa då biljetterna blivit dyrare varje gång en zontröskel passerats, även när det rört sig om en kort resa. Det ändras nu. Det nya biljettsystemet är en reform för ett mer tillgängligt, smidigt och hållbart resesätt i hela länet.

I det nya biljettsystemet finns det nämligen bara två enkelbiljetter, 39 kronor för vuxna och 27 kronor om man tillhör en rabattkategori. Barn till och med sex år kommer även fortsättningsvis att åka kostnadsfritt. Med det nya biljettsystemet kan man resa hur långt och hur mycket man vill inom Uppsala län, bara sista bytet sker inom 75 minuter.

Även när det gäller periodbiljetter blir systemet mer lättillgängligt med betydligt färre biljettyper i ett mer rättvist system, där det är samma periodbiljetter i hela länet.

Det blir nu enklare, smidigare och mer hållbart att resa i länet med ett tydligare erbjudande där längre resor blir betydligt billigare. Det här är en reform för arbetspendlaren från Tierp som kan välja bort bilen till Uppsala, för barnfamiljen i Enköping som vill resa hållbart för en dagstur till havet, för alla som valt bilen i stället för bussen då de upplevt enkelbiljetten för dyr och för pensionären som kan ta UL/SL pendeln till vännen i Stockholm för 53 kr (UL biljett 27 kr, SL biljett 26kr).

Uppsala län har en väl utbyggd kollektivtrafik. Nu tar vi ett viktigt steg som gör kollektivtrafiken till ett än mer attraktivt resealternativ. Det gynnar miljön och klimatet, tillväxten och Uppsala län som attraktiv plats för att leva och bo.

Mohamad Hassan, led (L), trafik- och samhällsutvecklingsnämnden, Region Uppsala
Cecilia Linder, ordf (M), trafik- och samhällsutvecklingsnämnden, Region Uppsala
Frida Björk, 1:e v ordf (KD), trafik- och samhällsutvecklingsnämnden, Region Uppsala
Krister Larsson, led (M), trafik- och samhällsutvecklingsnämnden, Region Uppsala