Forska Sveriges politikerutmärkelse 2023 tilldelas Lina Nordquist (L)

Forska Sverige delar varje år ut en politikerutmärkelse för att erkänna och uppmuntra det arbete som görs för att främja medicinsk forskning och innovation inom hälso- och sjukvården.

Fredag 3 november 2023

Utmärkelsen går till en politiker som inte bara förstått vikten av dessa områden, utan också arbetat aktivt för att förbättra förutsättningarna inom dem. Det handlar om att sätta ljuset på de som bidrar till att utveckla vården genom att stödja viktig forskning och skapa bättre patientnytta.

I år är det Lina Nordquist, Liberalernas riksdagsledamot för Uppsala Län, som mottar detta prestigefyllda pris. Nordquist, med en akademisk bakgrund som apotekare och docent i fysiologi, är inte bara riksdagsgruppens ledare för Liberalerna utan också partiets sjukvårdspolitiska talesperson. Hon hyllas för sitt arbete med att integrera flera viktiga områden som tillsammans förbättrar kvaliteten i vården. Forska Sverige betonar i sin motivering att hon har en förmåga att se de stora sammanhangen och skapa en helhetssyn som stärker vården i stort.

Stort grattis till Lina!

• Forska Sveriges politikerutmärkelse

Forska Sverige är en oberoende och icke vinstdrivande stiftelse som jobbar för att skapa förbättrade förutsättningar för medicinsk forskning, vård och företagande.

Stiftelsen delar årligen ut tre utmärkelser (forskar- politiker- och hedersutmärkelsen) till personer som har utmärkt sig genom att främja medicinsk forskning, innovation och patientnytta.

Politikerutmärkelsen har tidigare gått till bland annat Barbro Westerholm (L), Acko Ankarberg Johansson (KD) och nuvarande SKR-basen Anders Henriksson (S).

Årets utmärkelser kommer delas ut på Forska Sverige-dagen den 15 november.