Ge sprutbytet lokaler centralt permanent

Vårdcentralen för hemlösa och sprutbytet har varit en säker och trygg plats.

Onsdag 20 mars 2024

Hemlöshet kan hända vem som helst och varje livshistoria är unik. Alla har rätt till vård på lika villkor och som utsatt är det viktigt att vården finns nära och upplevs som trygg.

Döm av vår förvåning när vi får läsa i UNT att efter åtta år tvingas vårdcentralen för hemlösa och sprutbytet flytta från sina lokaler i Boländerna, våra mest utsatta riskerar att förlora en viktig plats för trygghet, hjälp och stöd.

För en person i hemlöshet är vikten av lokalernas geografiska placering avgörande. Det kan vara deras enda kontakt med sjukvården och därför är det extra viktigt att skapa en plats där de känner sig trygga och bekväma. Skamkänslor kan ofta hindra dem från att söka den hjälp de behöver. Även misstro gentemot myndigheter och sjukvården är vanligt förekommande.

UNT har tidigare berättat om ”Berra”, en nästan 70 år gammal man som kämpat mot hemlöshet och beroende under större delen av sitt liv. Han vittnar om vårdcentralen för hemlösa som en räddande plats, en plats där han har fått den hjälp och stöd som han behöver: ”Det är enkelt att nå vårdcentralen och det är ett bra bemötande”. Nu tvingas verksamheten akut flytta till en mindre lämplig lokal på Akademiska sjukhusets område.

Hälso- och sjukvårdens ska alltid ha patientens hälsa som det främsta målet och om möjligt bota eller lindra. De får aldrig frångå principen om människors lika värde och aldrig utsätta en patient för diskriminerande behandling eller bemötande. Vi kan inte blunda för det faktum att beroendesjukdomar och hemlöshet fortfarande är stigmatiserade och många vänder bort blicken i stället för att erbjuda en hjälpande hand. Många av de personer som injicerar narkotika är i en mycket utsatt position och brottas ofta med både psykiska och sociala problem. Att till dessa personer erbjuda en sprututbytesmottagning kan förhindra att situationen förvärras av ytterligare sjukdomar.

Vårdcentralen för hemlösa och sprutbytet är ett sätt att ge en mer värdig, mänsklig och säker tillvaro samtidigt som det skapar en trygg plats öppen för samtal. Vid sidan av allt det praktiska är samtalen viktiga för att ge hopp om att det finns ett annat liv. Att leva i hemlöshet och med ett drogberoende är inte frihet.

Flyttas verksamheten till Akademiska sjukhuset riskerar vi att förlora många hemlösa som i dagsläget är regelbundna besökare. Sjukhusområdet kan upplevas som avskräckande, mindre anonymt och stigmatiserande samtidigt som det inte är beläget tillräckligt nära målgruppen. Risken ökar att de som har behov av sprutbytet inte får det, eftersom de inte kommer att ta sig dit.

Därför måste det skapas och upprätthållas en trygg och långsiktig central plats för sprutbytet och vårdcentralen för hemlösa. Vi liberaler vill att vi beslutsfattare och fastighetsägare snarast ska kroka arm för att hitta en mer tillgänglig lokal. Region Uppsala och Uppsala kommun var tidigt ute med att erbjuda sprutbyte och det är en viktig verksamhet som stoppar spridningen av andra dödliga sjukdomar. Fram till dess att lämpliga lokaler finns på plats vill vi liberaler se en mobil vårdcentral för hemlösa.

En mobil vårdcentral i form av en buss har funnits i Stockholm sedan 2019 med omsorg och förståelse för plats och tillgänglighet har den visat på goda resultat. Eftersom merparten saknar telefon, bostad och ordnade rutiner är kommunikationen avgörande för att nå de som behöver hjälp. Men viktigt att understryka är att det inte vore en permanent lösning utan ett sätt att nå denna målgrupp som troligtvis inte skulle ta sig till lokalerna på Akademiska sjukhuset.

Det är hög tid att vi som samhälle tar steg framåt och visar medmänsklighet gentemot de mest utsatta. Här är kontinuitet av personal och lokaler grundstenar i att bygga förtroende. En öppning i ett samtal kan skapa möjlighet till förändringar som på sikt kan leda till behandling och förhoppningsvis ett drogfritt liv. Att stötta samhällets mest utsatta är en grundläggande uppgift för en modern sjukvård och ett anständigt välfärdssamhälle.

Malin Sjöberg Högrell, regionråd (L)
Jennie Claesson, kommunalråd (L)