HBTQ-certifiera vårdcentralerna

Varje människa som behöver vård ska kunna vara säker på att bemötas jämlikt, skriver Lina Nordquist och Filip Jovicic.

Onsdag 21 september 2016

Debattartikel i UNT, 21 september 2016:

Sverige är på många sätt ledande inom HBTQ-frågor, men ännu är vi inte framme. Fortfarande krävs reformer för att skapa ett mer jämlikt samhälle. Liberalerna vill säkra ett gott bemötande av alla patienter, skydda unga människor mot cancer oavsett sexuell läggning och ge sjukvården kunskap och verktyg för att skydda HBTQ-personer från hedersförtryck.

Först bemötandet. Förutfattade meningar om patienter och kollegor kan skapa stora problem i sjukvården. 2010 tog därför Folktandvården initiativ till att utbilda personalen i HBTQ-frågor, och 2012 följde lasarettet i Enköping deras exempel. Idag är lasarettet världens första HBT-certifierade sjukhus. Detta är ingen lyxutgift, utan en nödvändig åtgärd: Studier visar att HBTQ-personer drar sig för att söka nödvändig vård, och att negativa attityder hos vårdpersonal fortfarande gör att HBTQ-personer riskerar att få en sämre vård än heterosexuella patienter.

Liberalerna vill att varje person som söker vård i vårt landsting ska vara säker på att få ett vänligt och värdigt bemötande, oavsett sexuell läggning eller kön. Var och en ska också kunna välja att arbeta i vårt landsting utan rädsla för unkna värderingar eller normer med utgånget bäst-före-datum. Därför vill vi HBTQ-certifiera vårdcentraler och sjukvårdsavdelningar, men också landstingets högsta ledning. Förändring och medvetenhet måste säkras i alla led.

Så till skyddet mot cancer, oavsett sexuell läggning. Var och en måste få hjälp till god hälsa, men idag får bara unga flickor gratis vaccin mot HPV-virus för att inte drabbas av livmoderhalscancer senare i livet. Viruset smittar även män och pojkar, men leder då till andra former av cancer, till exempel i ändtarmen.

HPV-viruset sprids relativt lätt – både via kontakt med slemhinnor och med hud. Kondom ger därmed inte ett heltäckande skydd, och den som inte har vaccinerats mot viruset löper alltid en högre risk att drabbas.

Unga män som har sex med andra män eller med kvinnor födda tidigare än 1993 – det vill säga kvinnor som inte kunnat vaccineras avgiftsfritt mot HPV – står idag utan fullgott skydd i vårt landsting. Liberalerna kräver därför att både pojkar och flickor ska erbjudas avgiftsfri vaccinering. Det är en jämlikhetsåtgärd som minskar framtida lidande och även sänker kostnaderna för cancervård längre fram i tiden.

Utöver normkritiska och förebyggande kliniska förbättringar behöver vi också ta krafttag mot det förtryck som vissa HBTQ-personer utsätts för hemifrån. Den HBTQ-person som kommer från en familj med stark hedersprägel riskerar att utsättas både för våld och utfrysning om hen väljer att leva öppet med sin sexuella läggning. 70 000 unga begränsas i sitt val av partner. Ett tiotal kvinnor pressas varje år till att begå självmord genom att hoppa från balkongen.

Här måste det offentliga sätta ner foten. När det gäller grundläggande rättigheter som att välja partner eller vänner kan varken kommuner, landsting eller myndigheter vika en tum. Polisen, Socialtjänsten och skolan måste få verktyg för att identifiera, förebygga och motverka hedersförtryck, men idag är okunskapen stor i samhället och i brist på kunskap vänder vi unga människor ryggen. Liberalerna krävde därför en handlingsplan mot hedersförtryck i landstinget och fick bifall för detta. Nu hoppas vi att den rödgröna ledningen ska ändra sig och även tillsätta en samordnare med tid att leda arbetet framåt.

Varje människa som behöver vård ska kunna vara säker på att bemötas jämlikt. Män och kvinnor måste få samma skydd mot cancer till följd av HPV-virus, oavsett sexuell läggning. Och ingen ska behöva begränsas av unkna heteronormativa och patriarkala hedersnormer för att samhället vet för lite. Vi har inga ursäkter för att skjuta upp enkla förbättringar som kan göra skillnad för människors hela liv.

Lina Nordquist

Landstingsråd (L)