Miljoner att spara och barn att skydda

Fredag 12 augusti 2016

Debattartikel i Arbetarbladet:

Visste du att småbarn behöver vård för maginfluensa på Akademiska barnsjukhuset för 8,5 miljoner kronor varje år, helt i onödan? Nu kräver Liberalerna ett slut på detta. Ett bifall till vårt förslag om vaccination mot rotavirus innebär friskare småbarn, minskade sjukvårdskostnader och gladare föräldrar och arbetsgivare.

Rotavirus är den vanligaste orsaken i världen till att småbarn och spädbarn får maginfluensa. Oftast får barnen plötsliga kräkningar och diarréer, feber och ont i magen. Diarréerna kan fortsätta i en vecka. Enligt CDC, amerikanska folkhälsomyndigheten, står rotavirus för fyra av tio av de diarréfall som kräver sjukhusvård.

Akademiska Barnsjukhuset beräknar att rotavirus ledde till att småbarn och spädbarn behövde vård för cirka 8,5 miljoner kronor år 2015. 1,5 miljoner kronor av den summan användes till barn som blivit så sjuka att behövde läggas in på barnsjukhuset.

De här barnen borde aldrig ha behövt bli sjuka. Det finns nämligen vaccin mot rotavirus som ges som en sockerlösning i barnets mun, och för mindre än 2 miljoner kronor skulle alla nyfödda i länet kunna vaccineras.

Om internationella beräkningar även gäller i vårt län skulle vaccination mot rotavirus kunna spara vårt landsting över 3 miljoner kronor årligen. Kanske kan besparingen vara ännu större än så: i en amerikansk studie minskade kostnaderna för diarréorsakad sjukvård med två tredjedelar efter införande av vaccination mot rotavirus. I vårt landsting skulle detta innebära en besparing på 5,6 miljoner kronor varje år. Pengar som kan komma till god användning inom sjukvården.

Vi kan bara ana vad besparingen landar på om även samhällskostnader för vab (vård av barn) räknas in, eller effekten av uteblivet arbete när föräldrar behöver stanna hemma från jobbet. Här finns goda möjligheter att skydda barn, minska lidande och samtidigt spara miljoner. Vi hoppas på gehör för vårt förslag.

Lina Nordquist (L) oppositionslandstingsråd

Alfred Mujambere (L) Liberalerna Tierp