Nu ska alla gravida i Uppsala erbjudas tidigt ultraljud

Onsdag 10 januari 2024

Från och med den 15 januari kommer alla gravida i Uppsala län att erbjudas ett tidigt ultraljud mellan graviditetsvecka 11 och 13. Detta erbjudande är en kostnadsfri service och har till syfte att fastställa graviditetens längd, antalet foster samt att tidigt kunna upptäcka eventuella allvarliga fosteravvikelser.

– När gravida nu erbjuds ett tidigt ultraljud i Region Uppsala är det i enlighet med Socialstyrelsens nationella riktlinjer. All fosterdiagnostik är frivillig, men det är bra att alla får möjlighet att göra det. Detta innebär många fördelar för förlossningsvården, som att man exempelvis kan datera graviditeten mer tillförlitligt, säger Malin Sjöberg Högrell, sjukhusstyrelsens ordförande (L), Region Uppsala.

Tidigare var möjligheten till ett tidigt ultraljud endast tillgänglig i samband med KUB-undersökningar, vilka fokuserar på att bedöma sannolikheten för kromosomavvikelser hos fostret. Nu kommer kvinnosjukvården vid Akademiska sjukhuset erbjuda alla gravida möjligheten till ett tidigt ultraljud, oavsett om de önskar en sannolikhetsbedömning av kromosomavvikelser eller inte.

Detta tidiga ultraljud är ett komplement till det rutinmässiga ultraljud som erbjuds under graviditetsvecka 18-20, även känt som RUL. Det senare ultraljudet är fortfarande av stor vikt för att identifiera allvarliga fosteravvikelser som inte kan upptäckas tidigare under graviditeten.

Utöver det nya erbjudandet är det fortfarande möjligt att genomföra en KUB-undersökning, som kombinerar ultraljud och blodprov, tillsammans med det tidiga ultraljudet. Det tidiga ultraljudet är en systematisk granskning av fostret baserat på en checklista, vilket gör det möjligt att upptäcka vissa allvarliga fostermissbildningar.

För närvarande väljer cirka 75 procent av de gravida i Uppsala län att genomgå en KUB-undersökning, medan nästan alla, närmare 100 procent, väljer att genomföra RUL-undersökningen.