Ny innovationsstrategi för stärkt hälso- och sjukvård

Onsdag 27 september 2023

Uppsala län är den region i Sverige som växer allra mest. Ett bra geografiskt läge med närhet till huvudstaden, goda kommunikationer och ett konkurrenskraftigt näringsliv med stor tillväxt bidrar till att människor vill bo och verka i vårt län. Dessutom har vi två framstående universitet och en stark life science-sektor, vars produkter och tjänster har nytta för patienter och sjukvård i både länet, landet och i vår omvärld. Det har vi anledning att vara mycket stolta över.

Region Uppsala har till uppdrag att främja vård och god hälsa för länets invånare. När länet växer samtidigt som vi tack vare medicinska framsteg blir allt äldre ökar behovet av att kunna leverera vård till fler. Den digitala utvecklingen skapar möjligheter men ställer samtidigt stora krav på att kunna anpassa, utveckla och investera i framtidens sjukvård. En av flera pusselbitar i det arbetet innefattar att sjukvård, forskning och näringsliv genom innovation och ett tätt samarbete kan utveckla tjänster, produkter och arbetsformer som gynnar personal, patienter och kostnadseffektiva investeringar.

Därför går vi nu fram med en ny strategi för Region Uppsalas innovationsarbete. Genom strategin sätter Region Uppsala ramarna för hur hälso- och sjukvården tillsammans med forskningen, life science-sektorn och övriga delar av näringslivet kan ta fram innovativa lösningar som kan underlätta för exempelvis digitalisering, flexibla arbetssätt i vården, förbättrad arbetsmiljö, hållbarhetssatsningar, minskad administration och plattformar för bra samarbeten.

Strategin gör att kan skapa en långsiktig plan för hur Region Uppsala bör och kan arbeta med att stärka innovationsarbetet. På så vis kan vi röja hinder som kan stå i vägen för nya effektiva idéer, metoder och insatser som är nödvändiga för att svara upp på problem och utmaningar som både medarbetare och patienter möts av vårdkedjan.

Region Uppsala som organisation måste vara flexibel för att kunna skala upp och skala ner beroende på omständigheter och samtidigt hitta arbetssätt som fungerar under olika förutsättningar, där pandemin och ett osäkert säkerhetsläge är två exempel. Det här kommer vara viktiga delar även framåt i hälso- och sjukvården liksom för tandvården, där arbetet med att möta olika utmaningar och fördela begränsade resurser måste kunna understödjas av ett starkt och framgångsrikt innovationsarbete.

Det verkliga förändringsarbetet sker genom våra duktiga och erfarna medarbetare i hälso- och sjukvården. Däremot kan en ny innovationsstrategi ses som ett sätt att skapa ramar och förutsättningar som kan underlätta specifikt det arbetet. Innovation, samarbete samt gemensamma lösningar är en av många pusselbitar för en stärkt hälso- och sjukvård som gynnar såväl medarbetare som patienter.

Malin Sjöberg Högrell (L), regionråd
Emilie Orring (M), regionstyrelsens ordförande