Utsätt inte barn för självutnämnda helare

Vi får inte utelämna sjuka människor till dyra behandlingar med oklar effekt, skriver Lina Nordquist.

Torsdag 25 januari 2024

Det är idag lagligt att behandla svårt sjuka och barn med påhittad vård: metoder som gör att människor far illa eller får fungerande sjukvård för sent. Detta måste få ett slut.

Kalla Fakta och TV4-Nyheterna rapporterar om healern Anders Knutas, som driver ett healingcenter i Stockholm. Knutas menar att barn väljer att få cancer och att man själv bjuder in sjukdomar till sin kropp. Ett alternativmedicinskt behandlingssätt Anders Knutas använder sig av är helande energier som ska läka ben och bota. För detta får sjuka människor betala tusentals kronor. Att detta är tillåtet är häpnadsväckande och helt oacceptabelt.

Alternativmedicin är samlingsnamnet för behandlingar som vi inte vet om de fungerar – antingen för att effekt och säkerhet inte undersökts, eller för att studier gjorts utan att kunna påvisa effekt. Även sådan alternativ behandling som inte i sig är skadlig kan naturligtvis fördröja fungerande behandling, så att viktig hjälp ges för sent. En vanlig tanke inom alternativ medicin är dessutom direkt farlig: att traditionella behandlingar och ämnen från naturen inte kan skada oss. Extremt potenta läkemedel kommer ju just från naturen. Morfin bildas i vallmo. En potatisväxt minskar muskelspänning under operationer och är motgift mot nervgas. Ett livräddande cancerläkemedel upptäcktes i amerikansk idegran.

Outbildade terapeuter och självcertifierade helare kan idag utan kontroll eller uppföljning ta ordentligt betalt för vård ingen vet om den fungerar och som till och med riskerar att skada.

Den tidigare utredningen Komplementär och alternativ medicin och vård (KAM) (SOU 2019:28) med Kjell Asplund i spetsen hade lösningar på patienternas utsatthet. De föreslog att KAM-utövare inte ska få utreda eller behandla allvarliga sjukdomar, barn under 15 år eller gravida kvinnor. Dessa förslag måste bli svensk lag.

Viktiga förslag i utredningen är att KAM ska utvärderas på samma villkor som annan sjukvård. Vad som idag är alternativmedicin kan vara skolmedicin imorgon, men det förutsätter att vi tar reda på effekter och bieffekter. Socialstyrelsen ska också informera om KAM på 1177 och att sjukvårdspersonal ska få utbildning om sådana behandlingsmetoder för att kunna samtala och ge svar. Jag är övertygad om att det kommer att hjälpa sjuka människor att behålla styrspaken över sina liv. Vi får inte utelämna sjuka människor till dyra behandlingar med oklar effekt utan att säkra att de gjort ett medvetet val.

På ett område behöver skolmedicinen faktiskt lära sig av alternativmedicinens självutnämnda helare: vård ska innebära hopp och omtanke. God forskning måste stöttas för att ge allt bättre lindring och bot där hoppet idag tar slut. Modern sjukvård måste också få mer kontinuitet och tid för omtanke och mänsklighet. Liberalerna tänker ge sjukvården möjlighet att kombinera allt bättre behandlingar med den huvudingrediens som gjort alternativmedicinen oemotståndlig: tiden att bygga en relation och att se människan bakom sjukdomen.

Den tidigare S-regeringen hade tre år på sig att ta vara på KAM-utredningen, men lyckades aldrig få tummen ur. I den nya regeringen driver Liberalerna på för att skydda människor från dyr, påhittad vård. Dagens lagstiftning behöver skärpas. När jag möter människor som utnyttjats eller eller sett sina nära fara illa uttrycker de enorm frustration. Jag tänker inte ge upp förrän de fått ett skydd vi kan vara stolta över.

Lina Nordquist
Sjukvårdspolitisk talesperson