Vi lägger konkreta förslag som verkligen gör skillnad

Regeringen har presenterat en av de mest ambitiösa vårändringsbudgetarna i modern tid. 6 miljarder extra tillförs också regionerna. Viktiga pengar för att täcka tillfälliga underskott till följd av en hög inflation och kostnadsökningar.

Fredag 26 april 2024

Sverige befinner sig i en lågkonjunktur och därför skjuter vi till 16,8 miljarder till viktiga delar av samhället som är i stort behov av mer finansiering. Regeringen har presenterat en av de mest ambitiösa vårändringsbudgetarna i modern tid. I vårändringsbudgeten återfinns flera liberala segrar, framför allt 500 miljoner extra till skolan, 6 miljarder till regionerna och krafttag mot gängkriminalitet.

En viktig del av Liberalernas skolpolitik är att det ska finnas en behörig lärare i varje klassrum – för att elever ska få det stöd de behöver och lyckas i skolan. I tuffa ekonomiska tider har kommunerna tufft med finanserna och riskerar att behöva minska personaltätheten. För att alla lärare ska kunna fortsätta undervisa Sveriges elever har Liberalerna presenterat en satsning på skolan, som omfattar 500 miljoner kronor.

6 miljarder extra tillförs också regionerna. Viktiga pengar för att täcka tillfälliga underskott till följd av en hög inflation och kostnadsökningar. Detta innebär att Region Uppsala tilldelas 224,6 miljoner kronor.

Ska ekonomin växa måste fler vara med och bidra och ta de jobb som finns, där de finns. Då behöver de strukturella problemen på arbetsmarknaden åtgärdas. Det handlar både om ökade krav i integrationspolitiken och att förstärka drivkrafterna till arbete och självförsörjning. Det handlar även om att möta det kompetensbehov som finns på arbetsmarknaden. Därför har vi sett till att satsa ytterligare 110 miljoner på yrkesutbildning, där kompetensbehoven ska styra vilka yrkesutbildningar som satsningen ska omfatta.

Arbetet mot arbetslivskriminalitet är viktigt, inte minst för alla de som utsätts för människoexploatering genom arbete. Vi har som en del av kampen mot den organiserade brottsligheten sett till att arbetsmiljöverket får mer resurser för att bekämpa att människor utnyttjas på arbetsmarknaden. Det slår mot gängens ekonomi men gör framför allt arbetsmarknaden tryggare. Efter krav från Liberalerna ges även BRIS mer pengar för att kunna erbjuda stöd till utsatta barn och unga i gängmiljö dygnet runt.

Vi tar ansvar för att bekämpa inflationen och stötta ekonomin, samtidigt som vi investerar i Sveriges välfärd och trygghet. Det är så vi lägger grunden för återhämtning, samtidigt som vi stärker hushållens köpkraft, arbetslinjen och tillväxten. Det är konkreta förslag som verkligen gör skillnad för dem som är i störst behov av stöd just nu.

Cecilia Rönn (L), riksdagsledamot och ekonomiskpolitisk talesperson
Lina Nordquist (L), riksdagsledamot, Uppsala län