Liberal hälso- och sjukvård sätter människan i centrum som patient, som medarbetare och som anhörig. Medicinska framsteg och folkhälsa har lett till längre liv och fler friska år för de flesta. Vi tror att morgondagens sjukvård kan ges på nya sätt, på patientens villkor.

Patienter stärks av makt och kunskap att välja, möjlighet att vara delaktiga och av ett bemötande som gör vården personlig och ser enskilda behov. Fasta husläkare skulle medföra kontinuitet och trygghet, och patienten skulle inte längre behöva berätta sin sjukdomshistoria vid varje nytt vårdbesök.

Anställda stärks av att kunna välja arbetsgivare, styra sina arbetsuppgifter och få goda chanser att utvecklas. En liberal region prioriterar arbetsmiljö och kompetensutveckling. Löner sätts efter kompetens och ledarskapet prioriteras. Liberalerna vill att anhöriga synliggörs för att orka hjälpa både patienten och sig själva. Eftersom sjukvårdens långsiktiga verksamhet inte kan förlita sig på att räddas av tillfälliga statsbidrag är denna budget hårt hållen. Vi vill sätta sjukvården allra främst, vilket kräver högre effektiviseringskrav på kollektivtrafik, kultur och stödfunktioner. Vi ser även möjligheter att slimma den politiska organisationen utan att göra avkall på det förtroende varje förtroendevald har att förvalta från invånarna. Förslagen innebär bättre vård och hälsa för regionens invånare, klok resursanvändning och ekonomiska besparingar.

HAR DU FRÅGOR ELLER ÄR NYFIKEN PÅ MER? FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK!