Det är dags att uppgradera vårt EU-medlemskap från basic till premium

I en värld där diktaturer flyttar fram sina positioner behöver Sverige välja sida och Europa stå enat. Det är dags att gå från halv till fullvärdig medlem i europasamarbetet. Det är dags att införa euron.

Tisdag 23 januari 2024

Det är tillsammans som Europas länder kan hålla ihop mot diktaturer, krig och förtryck, och enas mot diktaturer som Ryssland och Kina Det är tillsammans vi kan stå upp för våra gemensamma värden om frihet, demokrati och rättsstat. Vår union är grundad för att säkra freden och sätta stopp för nya stöveltramp i Europa.

I Ukraina prövas samtidigt Europas sammanhållning. Förhandlingarna om EU:s långtidsbudget gjorde det nyligen tydligt att det finns de som vill söndra och de som vill se Ukraina segra.

Det finns de som menar att Sverige kan sitta vid sidan om. Bara vara med i de delar av det europeiska projektet som känns mest relevanta för stunden. Det är en farlig inställning, av flera skäl. Inget skulle göra Vladimir Putin gladare än ett splittrat EU som spretar åt olika håll. Det går inte att ställa sig neutral mellan brandkåren och en skogsbrand.

Sverige står idag med ett halvt EU-medlemskap, att införa euron skulle göra det helt. Frågan handlar till sist om vilket slags land vi vill att Sverige ska vara och på vilken sida vi ställer oss. Vill Sverige fortsätta stå med ena foten utanför tillsammans med Ungern och en krets länder som blir allt mindre, eller vill bli en del av gemenskapen med länder som Tyskland, Nederländerna och Finland för att stärka och utveckla Europa.

Idag är Liberalerna det enda parti som vill införa euron, och göra Sverige till fullvärdig EU-medlem. Övriga partier har beröringsskräck till den gemensamma valutan, där Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet till och med talar om att helt lämna det europeiska samarbetet.

Om man är osäker kan man fråga vad människor tycker i de 21 EU-länder som redan bytt valuta. Faktum är att förtroendet för euron är på rekordhöga nivåer. Sju av tio säger att euron har varit bra för deras land. Andelen som hävdar motsatsen är rekordlåg. Det visar på hur väl detta fredsprojekt har lyckats.

Liberalerna vet vilken väg vi vill ta Sverige och Europa. Vårt recept är ett kraftfullt EU som håller ihop, där vårt land är med fullt ut i hela det europeiska samarbetet. Där andra tvekar är vi tydliga: det är dags att införa euron.

Eva Edwardsson (L), docent i offentlig rätt, EP-kandidat
Lina Nordquist (L), riksdagsledamot, EP-kandidat