EU-samarbetet måste fördjupas för framtiden

Rysslands invasion av Ukraina har motbevisat tesen om ett splittrat EU

Måndag 9 maj 2022

Som ett motgift mot auktoritära krafter valde fria länder i Europa att gå samman för att säkra demokrati, frihet och medmänsklighet. Europeiska unionens betydelse går inte att överskatta och den välståndsutveckling i Europa som följt av samarbetet har varit betydande.

Anfallskriget mot Ukraina är en tydlig vändpunkt i världspolitiken. Vi vet ännu inte hur eller när Rysslands aggression kommer att upphöra. Ukraina slåss inte bara för sin egen existens, utan även för oss. Rysslands krig är ett angrepp mot hela det demokratiska Europa och är en kränkning av varje enskilt lands rätt till sitt territorium och makt över dess framtid. På samma sätt som medlemskapet i EU inte ska tas för givet, ska inte demokrati tas för given.

Rysslands invasion av Ukraina har motbevisat tesen om ett splittrat EU. Tvärtom har unionen stått enad och uppvisat en imponerande handlingskraft mot det gemensamma målet att Putin måste stoppas. I ljuset av denna kris kommer EU att behöva ta på sig en större roll.

Den nya och allt osäkrare världsordningen gör det nödvändigt för Sverige att tänka om gällande EU-politiken. Partier som länge undvikit diskussionen om NATO håller nu på att göra en omsvängning. Detsamma behöver göras i många av de EU-samarbeten som Sverige idag står utanför.

Områden som säkerhet och klimatomställning kommer oundvikligen att kräva ett fördjupat samarbete. Europas energiförsörjning måste i högre grad bygga på säkerhetspolitiska överväganden och beroendet av gas, i synnerhet rysk gas, behöver strypas. Fossila bränslen kan inte vara en del av vår framtid.

Liberalerna vill att Sverige lägger om sin EU-politiska kurs för att på sikt kunna skaffa sig mer inflytande och en starkare roll i Europa. Detta sker inte över en natt, därför måste arbetet påbörjas redan nu. För ett starkare Europa behövs mer samarbete, inte mindre.

Demokrati har alltid haft en stark dragningskraft för människor världen över. Berlinmuren föll för att människor i öst längtade efter den frihet som fanns i väst och som EU varit en garant för. Varje år flyttar och flyr människor från utsatta länder för att skapa sig ett bättre liv. De väljer av naturliga skäl inte auktoritära länder.

På senare tid har vi sett auktoritära stater bygga upp ett starkare samarbete – ett samarbete som grundats på en antagonistisk syn på demokratin. 35 länder valde att lägga ned sina röster när FN:s generalförsamling fördömde Putins krig i Ukraina. I konflikten mellan auktoritära stater och demokratier är EU-samarbetet viktigare än någonsin för allas vår frihet, demokrati och medmänsklighet.

Idag den 9:e maj är det Europadagen. Tack vare EU har demokratin i Europa stärkts. Men samarbetet behöver rustas upp för framtiden. Vi liberaler har länge arbetat för ett fördjupat samarbete och att Sverige ska ha en mer aktiv roll, inte motverka EU:s utveckling. Hur ska vi annars kunna stoppa män som Putin?

Mohamad Hassan (L), kommunalråd
Malin Sjöberg Högrell (L), regionråd