Skydda rätten till abort i grundlagen

Vår samtid visar att vi måste slå vakt om liberala värden och tidigare vunna rättigheter, skriver Cecilia Elving och Lina Nordquist.

Torsdag 5 maj 2022

I USA äventyras i skrivande stund hela aborträtten. Roe v. Wade, som år 1973 fastställde att inga stater kan hindra en kvinna från att göra abort, faller sannolikt i sommar. Detta på grund av en konservativ övervikt i högsta domstolen efter Trumps blott fyra år vid makten. Då flera stater försökt införa abortförbud och tidigare stoppats av Roe v. Wade inskränks sannolikt aborträtten för miljontals amerikanska kvinnor. Det demonstrerar hur skör rätten till abort kan vara. Tar man dessutom i åtanke USA:s stora inflytande på resten av västvärlden inser man snabbt att konsekvenserna av ett sådant beslut kan bli ödesdigra.I Sverige har partier som S, V, KD och MP nu ändrat sig och riksdagen har därmed röstat ja till att utreda möjligheten att göra aborter hemma. Det är den första moderniseringen av aborträtten sedan 1974, då nuvarande lagstiftning infördes. Det räcker dock inte –  vi vill gå längre än så. Vår samtid visar att vi måste slå vakt om liberala värden och tidigare vunna rättigheter. Liberala Kvinnor och Liberalerna vill därför skydda rätten till abort i grundlagen.

Friheter måste ständigt försvaras. Vi kvinnor kan dessvärre aldrig ta vunna rättigheter för givna – det visar tydligt kampen för lagliga, säkra aborter. Aborträtten handlar om en kvinnas grundläggande rätt till sin egen kropp, om att kunna välja själv om man ska bli förälder. Frågan handlar alltför ofta om en kvinnas liv eller död. Ändå rullas aborträtten tillbaka gång på gång så fort fel krafter får överhanden. Detta ser vi inte minst i Polen, där gravida kvinnor dött efter att sjukvården, på grund av den nya lagen mot aborter, prioriterat foster över kvinnors liv. I Sverige kan idag hela denna livsviktiga rättighet upphävas med ett enkelt beslut i riksdagen. Ett grundlagsskydd skulle göra det betydligt svårare än så, och bättre spegla den grundläggande fråga om liv, hälsa och rätt till självbestämmande som rätten till abort utgör. Ändå är Liberalerna idag det enda partiet som vill ge aborträtten grundlagsskydd.

I Sverige är abortmotståndarnas favoritstrategi att verka för införandet av en samvetsklausul, som tillåter vårdpersonal att neka till att utföra aborter. Liberalerna kallar “samvetsfriheten” vid sitt rätta namn: vårdvägran. Lagstiftningen slår tydligt fast att vården ska utgå ifrån patientens behov, inte vårdpersonalens. Att få arbeta som barnmorska är ingen mänsklig rättighet, men det är varje individs rätt till avgörande vård.

Liberalerna vill generellt se ett starkare skydd för demokratin och för grundläggande fri- och rättigheter. Grundlagsskyddet är det bästa skyddet mot maktmissbruk och godtycklighet – därför har liberaler i alla tider arbetat för starka grundlagar. Ett starkare skydd av aborträtten hakar i precis intill våra tidigare presenterade förslag om att bland annat grundlagsskydda demokratin, fria domstolar och ett oberoende public service. Även om vi inte ser akuta hot mot dessa idag visar händelser i vår omvärld att vi aldrig kan ta rättigheter för givna. Skyddet är idag alldeles för skört. Den dag vårt land ställs inför hot liknande de i Ungern, Polen eller USA får det inte se ut så.

Vi vill slå vakt om individens frihet. Friheten att bestämma över sitt eget liv, om sin egen kropp och om huruvida man ska bli förälder. Ingen, varken staten eller vårdpersonal, har någon rätt att utöva kontroll över en kvinnas livmoder och hela framtid. Det är på tiden att riksdagen öppnar upp för den första moderniseringen av aborträtten på snart 50 år, men vi får inte stanna där. Ge aborträtten den status den förtjänar: säg ja till Liberalernas förslag om att skriva in aborträtten i grundlagen.

Cecilia Elving, ordförande Liberala Kvinnor
Lina Nordquist, riksdagsledamot och socialpolitisk talesperson (L)

Rätten att bestämma själv

Det är kvinnan själv som ska bestämma om hon vill göra abort. Kampen för aborträtten har länge varit en central del i den liberala feministiska historien. Vi vill att Sverige ska vara pådrivande för rätten till abort i alla internationella sammanhang, och målet på lång sikt är att rätten till abort ska erkännas som en mänsklig rättighet.