Liberalerna i Uppsala län nominerar Erik Ullenhag till partiledare för Liberalerna

Erik Ullenhag fick 58% av medlemmarnas röster i den rådgivande omröstningen

Torsdag 13 juni 2019

Förbundsstyrelsen Liberalerna i Uppsala län beslutade vid sitt sammanträde den 13 juni att nominera Erik Ullenhag till partiledare för Liberalerna.

Processen började 3 juni när medlemmar samlades i centrala Uppsala för att tillsammans se den första direktsändningen av kandidaternas utfrågning och sedan plädera för sina kandidater. En rådgivande omröstning ägde rum mellan 4 till 11 juni.

“Den rådgivande omröstningen som alla medlemmar i Uppsala län deltog i ligger till grund för vårt beslut. Det var en enig styrelse som fattade beslutet om att nominera Erik Ullenhag. Processen har varit transparent, öppen och väldigt vänlig här i länet.” säger Malin Sjöberg-Högrell, förbundsordförande för Liberalerna Uppsala län.

Förbundsstyrelsens nominering kommer skickas till Liberalernas valberedning. Det slutgiltiga valet av partiledare sker på Liberalernas extrainsatta landsmöte i Stockholm den 28 juni. Uppsala län har 6 röstberättigade ombud till landsmötet som valdes vid förbundets årsmöte i april.

Nedan redovisas resultatet från den rådgivande medlemsomröstningen, valdeltagandet var över 50%:

Antal röster Andel
Johan Pehrson 11 3,63%