Liberalernas valprogram för Region Uppsala 2022

Tisdag 23 augusti 2022

Här finner du Liberalernas valprogram för Region Uppsala 2022-2026:

Valprogram Liberalerna Region Uppsala 2022

Valprogrammet är den politiska plattform som vi går till val på – den politik vi kommer att driva under den kommande mandatperioden. Valprogrammet omfattar alla områden som regionen ansvarar över – vården, kollektivtrafiken, kultur, klimat, miljö- och naturvård, jämställdhet och regional utveckling. Strukturen är också i regel uppdelad efter de olika politiska områdena i regionen.

I början av valprogrammet berättar vi om hur vi som
socialliberaler ser på samhället, därefter kommer vår syn på de olika politiska områdena. I slutet av varje område finns en punktlista som kortfattat beskriver vad vi vill göra om du lägger din röst på oss.

Du kan även hitta vad vi tycker på varje område under ”Politik A till Ö” här på hemsidan.

Liberal hälso- och sjukvård utgår från individens hälsa och vårdbehov. Självbestämmande som patient, som vårdpersonal och som anhörig ska prioriteras. En god hälsa är en grundläggande förutsättning för att kunna leva sitt liv fritt och självständigt.
Därför är en jämlik och jämställd hälso- och sjukvård grunden för att alla människor ska kunna leva fritt och forma sitt liv som man vill.

Om du håller med om det du läser i valprogrammet, och vill se det genomföras – rösta på Liberalerna i valet till regionfullmäktige 11 september, och bli även gärna medlem i partiet!