Malin Sjöberg Högrell

Regionråd, 2:a vice ordförande i sjukhusstyrelsen, förbundsordförande för Liberalerna Uppsala län

Kontaktuppgifter

Malin Sjöberg Högrell är regionråd för Liberalerna och sjukhusstyrelsens ordförande i Region Uppsala.

God hälsa är en grundläggande förutsättning för att kunna leva sitt liv fritt och självständigt. Vården ska byggas på jämlikhet och jämställdhet, det är med denna utgångspunkt vi producerar liberal hälso- och sjukvårdspolitik.

Vår målsättning är, och förblir, att skapa en hälso- och sjukvård i toppklass. Då behövs mer liberal politik för ökad valfrihet, kapade köer, nära vård, mobila team och bättre stöd. En politik med individen i centrum. Det är när patienten och vårdgivaren står i fokus som vi skapar den bästa vården – sjukvård på människors villkor, inte tvärtom.

Vem är Malin Sjöberg Högrell?

Om mig

Jag är en person som har lätt till skratt, är nyfiken och medkännande och som vill göra saker och ting bättre. Jag är gift, har en son och en bonusson. Familjen gillar mina bullar och kakor, och ledig tid tillbringar jag helst i sommarstugan på Bryggholmen där jag får pyssla i trädgården.

Engagemang

De senaste åren har jag fått ansvaret att representera Liberalerna som regionråd och ha huvudansvar för sjukvårdsfrågorna. Att engagera mig i sjukvårdsfrågorna var drivkraften när jag gick in i politiken då jag som anhörig fick se hur vården fungerar i praktiken.

Region Uppsala

Under mandatperioden har vi påbörjat många viktiga reformer, men fler måste till för att alla länsinvånare ska få en bättre vård. Vi vill satsa på personliga husläkare för att kunna möta varje människa, äldrevårdcentraler för att samla kompetensen för vård av årsrika, krafttag mot den psykiska ohälsan och inte minst åtgärder för att förbättra arbetsmiljön för medarbetarna. Med fler medarbetare får vi fler vårdplatser och på så vis kapar vi köerna.

Sociala Medier

• Följ på:

Du kan också bli politiker

Gå med i Liberalerna och påverka. Liberalerna är Sveriges och Uppsalas socialliberala parti. Vi tar strid för varje människas frihet att forma och ta ansvar för sitt eget liv. Det har liberaler gjort i århundraden och vårt arbete fortsätter för att identifiera, bekämpa och riva hinder för Uppsalabornas frihet.