Uppsalas farthinder är slöseri med skattemedel

Skattepengar som ska rädda liv i vården går tyvärr till att reparera bussar.

Onsdag 24 april 2024

Det kan inte ha undgått någon som åker bil eller buss i Uppsala att andelen gupp har ökat markant de senaste åren. För kollektivtrafiken är det extremt olyckligt att Uppsala kommun byggt allt fler gupp utan att tänka på konsekvenserna för bussarna, chaufförernas arbetsmiljö eller för passagerarna. Målsättningen med farthinder är att det ska leda till ökad trafiksäkerhet. Men kommunen verkar i sin iver över att förbättra trafiksäkerheten ha glömt att se till helheten.

Den stora ökningen i farthinder har lett till bristfällig framkomlighet, en långsam stadsbusstrafik och ökade skador på bussarna. Skyddsombuden vid Gamla Uppsala Buss (GUB) skrev redan sommaren 2023 att gupp på linje 3 ökat från fyra till 27. Med så många gupp på en sträcka ökar kostnaderna för skador och fler bussar behöver repareras, restiden blir längre utan ett bra flyt i körningen och den gröna körningen minskar när gasning och bromsning ökar.

I Region Stockholm konstaterar man i sina “Riktlinjer Utformning av infrastruktur med hänsyn till busstrafik” att trafiksäkerhetsåtgärder i form av gupp ofta har en negativ inverkan på buss i linjetrafik. Kollektivtrafikens attraktivitet och konkurrens gentemot biltrafiken påverkas när fordonens framkomlighet och restid påverkas och därmed resenärernas komfort och kollektivtrafikens tillförlitlighet.

Faktum är att vid en upphöjning i form av ett gupp behöver till exempel en ledbuss sänka hastigheten för att vibrationsnivåerna i bussen inte ska överskrida arbetsmiljökraven. För hög hastighet kan även innebära att ledbussar slår i ledbälgen i upphöjningen.Och på tal om ledbälgen. GUB har under det senaste året fått beställa fler ledbälgar än någon annan i Europa. Då kan man fråga sig – slår ledbälgen i farthindren för att de kör för fort eller är det för att farthindren är felbyggda eller är det för att vi har många farthinder? Vi liberaler vet inte svaret men det vi vet är att reparationskostnaderna ökat med 1 miljon kronor det senaste året och det är skattebetalarna som får betala för det.

Samtidigt är det en ohälsosam arbetsmiljö för chaufförernas ryggar med fler gupp, stressen ökar när körtiderna blir längre och tidtabellen inte kan hållas. Det finns gupp som klarar både högt ställda trafiksäkerhetskrav för oskyddade trafikanter och ger möjlighet till en säker arbetsmiljö för bussförare. Det handlar om att bygga guppen rätt och att underhålla dem så att den ursprungliga funktionen inte går förlorad.

Det är anmärkningsvärt att inte Uppsala kommun med Erik Pelling (S) i spetsen ser att alla farthinder som byggts har lett till att bussar inte går igenom besiktningen, att kostnaderna ökat för reparationer, att arbetsmiljön försämrats för chaufförerna och att den gröna körningen sjunkit.

Liberalerna anser att nu är det nog. Skattepengar som ska rädda liv i vården går till att reparera de bussar som körs sönder i Uppsala kommuns dåligt omhändertagna fartgupp och potthål. Konsekvenserna uppstår inte hos kommunen, men det är dina och mina skattepengar som betalas till regionen som får betala för kalaset.

Vi kommer att lämna in en motion till regionfullmäktige där vi kommer yrka på att följande åtgärder vidtas omgående:

• Utred vilka farthinder som kan tas bort utan att försämra trafiksäkerheten
  • Ställ krav på Uppsala kommun att ta bort de farthinder som inte behövs
  • Inför vite gentemot Uppsala kommun för alla farthinder som leder till ökade skador på bussarna och bussförare
  • Inför körstopp på sträckor där bussarna går sönder, chaufförerna skadas och arbetsmiljön är generellt dålig
  • Regionen måste få högre inflytande över planeringen och utformningen av infrastrukturen med hänsyn till busstrafik och chaufförernas arbetsmiljö.

Kollektivtrafiken är viktig för Liberalerna. Därför agerar vi för att de negativa effekterna av alla gupp som hindrar effektiv kollektivtrafik stoppas. Vi vill ha en attraktiv och trygg kollektivtrafik, med en bra arbetsmiljö för chaufförerna och självklart vill vi ha väl genomtänkta trafikhinder som träffar rätt syfte, det vill säga som minskar trafikolyckor men underlättar för bussar.

Malin Sjöberg Högrell, regionråd (L)
Thea Andersson, vice ordförande (L), GUB