Eva Edwardsson

Jurist och kandidat i EU-valet

Ukraina behöver ett starkt EU

EU-valet kan avgöra Ukrainas framtid

Jag fick aldrig chansen att träffa min morfar men jag vet att han hette Wilhelm. Han omkom i andra världskrigets slutskede och ligger begravd i en massgrav väster om Warszawa. Denna mörka period av Europas historia ligger nu bakom oss tack vare EU-samarbetet som har gjort de forna fienderna Frankrike och Tyskland till nära allierade. Men Europas lärdomar om fred och samverkan utmanas av Ryssland, som valt att starta ett anfallskrig mot grannlandet Ukraina. Civila dör, liksom stridande på båda sidor. Skolor, kulturbyggnader och arbetsplatser bombas sönder till ingen nytta. EU:s ekonomiska, humanitära och militära stöd till Ukraina måste öka. Ryssland måste stoppas!

I Europaparlamentet vill jag arbeta för att:

• EU:s stöd till Ukraina ska öka.

Ukraina måste vinna mot Putin. Att Europa vinner kriget mot Ryssland är vår tids enskilt viktigaste frihetsfråga.

• Ett stärkt EU-samarbete är den bästa klimatpolitiken.

EU ska leda världens omställning till hållbara samhällen och säkerställa en renare och friare framtid för kommande generationer.

• Hindra brottslingar från att missbruka den fria rörligheten mellan EU-länder.

• Sverige kan utnyttja EU mer och bättre! Ja till euron, Erasmus-utbytet och alla former av stöd som vi kan få från EU.

• Främja kvinnors deltagande på arbetsmarknaden i hela EU.

...

Du kan också bli politiker

Gå med i Liberalerna och påverka. Liberalerna är Sveriges och Uppsalas socialliberala parti. Vi tar strid för varje människas frihet att forma och ta ansvar för sitt eget liv. Det har liberaler gjort i århundraden och vårt arbete fortsätter för att identifiera, bekämpa och riva hinder för Uppsalabornas frihet.