Äldrevård

Bästa tänkbara äldrevård

Liberalerna vill:

• Att det på varje vårdcentral ska finnas en äldremottagning med tillgång till dietist, arbetsterapeut, logoped och sjukgymnast
  • Öka utbudet av fysiska aktiviteter för äldre, via äldremottagningar och på äldreboenden
  • Starta “Äldreråd” som utgår från äldremottagningen
  • Prioritera kunskap om geriatrik och äldres hälsa för en bättre och säkrare vård
  • Värna om samarbetet med pensionärs- och brukarorganisationer
  • Förstärka tillgången till läkare på äldreboenden
  • Utveckla samarbetet mellan Region Uppsala och tillhörande kommuner i frågor som rör äldre
  • Utöka möjligheten vård i hemmet för de som har svårt att ta sig till en vårdcentral, vi vill se fler mobila team

Oavsett var i landet man bor ska det finnas en äldreomsorg och en vård präglad av trygghet, integritet och värdighet.  Liberalerna är det parti som genom hela sin historia drivit på när det gäller förbättringar för de äldsta.

Kunskapen om äldre behöver öka i sjukvården. Därför behöver varje vårdcentral en äldremottagning  för att samla kompetensen. Syftet med satsningen på äldremottagningar är att ta ett helhetsgrepp kring äldres hälsa med fokus på de med stort vårdbehov. Det är viktigt att erbjuda ett bättre omhändertagande av äldre, men också att förbättra arbetsmiljön på akuten genom ett minskat inflöde av patienter. Ett tidigt och professionellt omhändertagande ger färre vårddagar i slutenvården. Strukturerat teamarbete på äldremottagningar leder till att fler äldre exempelvis får tillbaka rörlighet och förmåga att klara vardagssysslor på egen hand efter en stroke eller höftftaktur.

Inte minst blir det också smidigare för patienten som slipper åka till en akutmottagning för problem som kan lösas på en äldremottagning. Vi vill erbjuda äldre ett helhetsperspektiv med medicinsk bedömning och läkemedel, men också stödja den äldre beträffande exempelvis kostfrågor, fysisk aktivitet och social aktivitet – alla delar har en viktig roll för att de äldre ska må bra.

Med den kunskap vi har om den ensamhet och isolering som många äldre upplever måste vi se över utbudet av aktiviteter som erbjuds inom vården. Här krävs också en utökad samverkan mellan Region Uppsala och kommunerna för att sprida kunskaper och erfarenheter.

Fler sjuksköterskor med geriatrisk utbildning kommer att behövas i vård och omsorg av de äldre. Vi måste även ta vara på den kunskap som de äldre själva har om sitt åldrande. Ett sätt att göra detta är att inrätta ”Äldreråd” kopplat till äldremottagningarna, med patienter som vill engagera sig och berätta hur de upplevt och hanterat sjukdomar samt åldersrelaterade frågor.

Liberalerna vill utöka möjligheten vård i hemmet för de som har svårt att ta sig till en vårdcentral, vi vill se fler mobila team. Många sjukhusinläggningar skulle kunna förhindras om mobila team i större utsträckning kan ge vård och stöd i kommunala boenden. Att åka till sjukhuset kan innebära en stor påfrestning och leda till infektioner, som kan undvikas om mobila team i större utsträckning kommer till hemmet.

Läs mer om vår politik för Uppsala län: